קהילת יזמות נשית – יזמות, פמיניזם ומה שבניהם

שיר מאיר

|

4 במרץ, 2024

שיחה עם שירי ליברמן ושני פורטל, מובילות קהילת יזמות נשית

Woman Entrepreneurship Community Blog banner

לקראת יום האישה הבינלאומי, התיישבנו לשיחה פתוחה עם שתי נשים חזקות ומעוררות השראה – שירי ליברמן ושני פורטל, מובילות קהילת יזמות נשית של מרכז ASPER-HUJI Innovate.

שירי ושני הן סטודנטיות בתואר ראשון ושני במנהל עסקים במסגרת תוכנית "אלפא". שירי מתמחה באסטרטגיה, יזמות ושיווק, משלבת תואר ביחסים בינלאומיים ועובדת במשרד החוץ, ושני מתמחה בביג דאטה, אנליזה ושיווק ועובדת בלשכת נשיא האוניברסיטה.

מתי הצטרפתן לקהילה, ולמה החלטתן שאתן מעוניינות להוביל אותה?

 שני: "הצטרפתי לקהילת היזמות הנשית בסוף שנה שעברה, באירוע שבו יסמין לוקץ' העבירה הרצאה. הרצון להוביל את הקהילה התפתח מהתחושה האישית שלי כסטודנטית שעדיין לא יודעת מה היא רוצה לעשות ביום שאחרי התואר, ומתוך העניין האישי שלי בעולם העסקים בתור סטודנטית למנהל עסקים. השאיפה שלי היא ליצור פלטפורמה שמעצימה נשים ונותנת להן את הכלים הפרקטיים להצלחתן האישית ולהצלחתן בעולם העבודה לאחר מכן."

שירי: "לאחר כשנה כנציגת אגודה החלטתי שהגיע הזמן לתרום בדרך אחרת באוניברסיטה. תמיד בער בי לחבר בין עולם היזמות לפאן החברתי, ולהצטרף למועדון היזמות הנשית הרגיש כמו המקום המושלם בשביל זה. רציתי להביא את מה שהרגשתי שחסר לי כסטודנטית, ערכים ותוכן שהם מעבר ללימודים בתואר."

מה התוכניות והמטרות שלכן עבור הקהילה בשנה הקרובה?

 שני: "בתור מנהלות חדשות בקהילה, הדבר הראשון והעיקרי שחשוב לנו הוא לבסס את הקהילה בקרב קהילת הנשים באוניברסיטה, להגביר את החשיפה שלה ברשתות החברתיות השונות ולהכניס אותה לתודעה. לשם כך, אנחנו מארגנות בסמסטר הראשון הרצאות של נשים מובילות בעולם העסקים כדי לקיים אירועים שנוגעים לקהל רחב. בסמסטר הבא, נרצה לקיים סדנאות אישיות יותר עם מספר מוגבל של משתתפות בשביל לגעת גם בצורך של פיתוח אישי, וכן נרצה לקיים אירועים מגבשים בברים וליצור קהילת נשים מעצימה ותומכת."

שירי: "בשנה הקרובה המטרות העיקריות הן לבסס ולחזק את הקהילה שקמה לפני שנתיים, ליצור רשת עמיתות קבועה, נטוורקינג פורה ומיתוג מחדש – לאחר ששינינו את הקהילה מ״יוזמה״ נשית ל״יזמות״. הדגש בסמסטר הראשון היה להבאת תכנים שיוצרים חשיפה מרבית לעולם הטק מנקודת מבט נשית, לגרום לחברות הקהילה לחשוב, לשאול ולהתעניין. בסמסטר ב׳ נשים דגש על סדנאות והכשרות פרקטיות במטרה לרכוש כלים חיוניים לעולם העבודה, כגון- סדנת לינקדאין, עמידה מול קהל ועוד."

מה הערך המוסף שאתן רואות בקהילת יזמות נשית שחברות בה רק סטודנטיות?

שני: "הערך המוסף בקהילת נשים שחברות בה רק סטודנטיות הוא ראשית במכנה המשותף המחבר בין הסטודנטיות – רצון להתפתח ולהתקדם וכחלק מזה למצוא את הכיוון שנכון להן לעתיד. הערך המוסף שאנחנו נותנות הוא הפלטפורמה לצורך המשותף של נשים, אם זה בקבוצת וואטסאפ ובעמודים ברשתות החברתיות שיעניקו תוכן רלוונטי והצעות עבודה, ואם זה באמצעות מתן המקום לסטודנטיות להביע את עצמן ולקבל ידע נוסף על כיוונים שונים בעולם העסקים."

שירי: "הערך המוסף והחזק ביותר הוא שאנחנו מקשיבות למה שהסטודנטיות רוצות, צריכות ואף מבקשות מאיתנו- ואלו התכנים שנביא עבורן. אנחנו רוצות שהן ירגישו שהן חלק, שנעורר אצלן את יצר הסקרנות- במיוחד בתקופות שקל פשוט להישאב ללימודים."

מה השאיפות שלכן לעתיד?

שני: "השאיפה שלי לעתיד היא למצוא מקום עבודה שיעצים אותי ואת היכולות שלי, בין היתר החלום שבסוף הוא להגיע לעמדות ניהול שמאפשרות מקום השפעה. הרצון לכך נובע עוד מגיל צעיר בו הדרכתי בצופים והרגשתי את המשמעות ביכולת להשפיע על חניכים, וזה המקום שגם הייתי מאחלת לעצמי בעולם העבודה. כמו כן, השילוב שלי עם מדע המדינה נועד כדי להכיר ארגונים ציבוריים, ואולי לעסוק בחיבור בין העולמות החברתיים לעולמות העסקים. תמיד עולה המחשבה האם ניתן לשלב את החלומות הגדולים עם הורות ומשפחה, ואני מאוד מקווה שאצליח כשהרגע הזה יגיע.

שירי: השאיפה שלי לעתיד היא להמשיך ולחבר את עולמות הטק והחברתי- אם זה בסטרטאפים או באיגודים גדולים. אשמח לראות את עצמי בעמדת מפתח בשנים הקרובות, ״להוכיח״ לעצמי ולאחרים שזה מתאפשר גם כאישה וגם כאמא (יום אחד).

מה דעתכן על מצב הנשים בשוק העבודה בישראל כיום? האם יש דברים שצריכים להשתנות ואיך?

שני: "לדעתי, יש הרבה מקום לשיפור במצב הנשים בשוק העבודה בישראל. דוגמה לכך היא שבעולם העסקים היחס בין נשים לבין גברים הוא 30% נשים ו-70% גברים. אני אישית לא מאמינה בלחייב חברות לשים נשים בעמדות מפתח כי אני מאמינה שכל אישה צריכה להגיע לשם כי התפקיד מתאים לה ומגיע לה, ולא מתוך חובה של החברה שמעסיקה אותה. אני חושבת שצריך פלטפורמות מעצימות לנשים כמו הקהילה שלנו, שיתנו את הכלים הנכונים שיאפשרו לנשים לצמוח ולהתפתח בזכות עצמן. בנוסף, נשים רבות נמנעות מהתקדמות בקריירה בגלל הוויתור האישי שהן נאלצות לעשות בשל היותן אמהות. לדעתי, צריך לקדם חופשות לידה שוות גם לגברים ולתת לנשים את המקום להיות גם קרייריסטיות וגם אמהות."

שירי: "לדעתי ניתן לראות מגמת שיפור בשנים האחרונות. אך תמיד יהיה קל למצוא את האפליה שעדיין קיימת ומכרסמת מבפנים. כאשר סמנכ״לית מטא ישראל, מעיין שריג, הגיעה לשיחה במועדון שלנו, היא סיפרה כיצד הייתה צריכה לוותר על אמהות בגיל צעיר לטובת הגשמת הקריירה, וכיצד גברים לא נדרשים להחליט החלטות שכאלו ולקחת על עצמם ויתורים אישיים. אנחנו בכיוון הנכון בתעשייה הישראלית, אך הדרך עוד ארוכה."

בכל זאת יום האישה, ספרו לי על אישה שמעוררת בכן השראה

שני: "אמא שלי היא הדמות שהכי מעוררת השראה בחיי. מגיל צעיר, היא חינכה אותי לכך שאוכל להיות מי שארצה, שהשמיים הם הגבול עבורי, ודאגה שלא יחסר לי דבר. היא דוגמה ומופת בעיני לאמא שלא מוותרת על קריירה ולא על משפחה, ומגשימה את החלומות שלה."

שירי: "בזכות אמא שלי אני מי שאני היום, ינקתי ממנה את הערכים שלי ואת הרצון לפרוץ את תקרת הזכוכית תמיד. אמא שלי היא אישה חרוצה, מעוררת השראה, פייטרית. היא הצליחה לשלב ולבנות קריירה משגשגת לצד גידול של שלושה ילדים."

בכל שנה כאשר יום האישה מתקרב עולה השאלה אם גם בימינו, כאשר לנשים יש זכויות חוקיות והן יכולות להגיע לעמדות מפתח בפוליטיקה ובעולם העסקי, עדיין יש צורך לציין את יום האישה. כמו בכל נושא טעון הדעות חלוקות לכאן ולכאן, אך בחינת הסטטיסטיקות של נשים בעולם התעסוקה בארץ בפרמטרים כמו עמדות ניהול בכירות, שכר גבוה וקבלה לעבודה, מראה כי הדרך לשוויון עוד ארוכה. קהילת היזמות הנשית שמובילות שירי ושני היא דוגמא מעולה ליוזמה נשית מעוררת השראה שפועלת לקדם את עתיד הנשים למקום טוב יותר.

Shir Meir - Author Profile

שיר מאיר

רכזת הסושיאל של מרכז היזמות והחדשנות

דילוג לתוכן